asteroider

Från början, den 6 januari i år, såg den ut som en komet. Inte så märkvärdigt kanske. Men den något ovanliga formen frestade astronomerna till en närmare titt med rymdteleskopet Hubbles nya kamera.
När en svag ljusstrimma glimmar till på natthimlen är det oftast en liten utomjordisk stoftpartikel som för några korta ögonblick kämpar för sin överlevnad på väg ner genom atmosfären.
Nyheten om ett nedslag på Jupiter kom den 19 juli från en amatörastronom i Australien och fick flera teleskop att avbryta sina uppdrag för att vända blicken mot planetsystemets mäktigaste medlem.
Den japanska rymdsonden Kaguya har i över ett år jobbat med att kartlägga vår följeslagare och försöka lösa dess gåtor, varav den allra största är hur månen kom till.
En asteroid som tidigare hette 2003EL61 har omklassificerats som dvärgplanet och fått namnet Haumea, efter en hawaiisk jord- och fruktbarhetsgudinna.
Sedan i mars 2004 har Europeiska rymdstyrelsens satellit Rosetta varit på väg mot sitt mål, komet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Men först år 2014 kommer den fram.