atomer

Fråga: Hur väger man atomer och kvarkar? Svar: Låt oss börja med att reda ut vad vi egentligen menar med att väga någonting och det relaterade begreppet massa. När vi väger oss på en våg mäter vi egentligen hur stor kraft som vågen utsätts för. Men enligt Newtons andra lag är kraften lika med massan gånger jordaccelerationen. På jordytan är tyngdaccelerationen ca 9,8 m/s 2 , medan den på månen bara är cirka en sjättedel av detta. Så om vi tog med oss en våg till månen skulle den bara visa en sjättedel av tyngden på jorden. Massan är dock oförändrad. I vetenskapliga sammanhang är det därför...
En ny metod att tillverka de bollformade kolmolekylerna C60 gör det möjligt att byta ut enstaka atomer och därmed ge molekylen nya egenskaper.
Efter ett års kamp har en trimmad version av kvicksilverklockan lyckats försvara sin titel som världens mest exakta klocka. På en lovande andraplats kom utmanaren aluminiumklockan.
Sällan har en rymdflygning varit så uppmärksammad i Sverige som den som startade på Nobeldagen den 10 december 2006, mitt i natten svensk tid.
Det doftar timjan. Inte så konstigt i Provence, men nog så överraskande på en plats där världens största forskningsreaktor för fusionskraft ska stå.
I kvantfysiken kan två partiklar vara sammanflätade på så vis att det är först när man avslöjar den ena partikelns fysikaliska egenskaper, som den andra partikeln bestämmer sig för sina.