ben

Forskare har hittat kvarlevor från omkring 500 människor i Herxheim i sydvästra Tyskland.
Fråga : Precis när jag håller på att somna, så händer det ibland att jag rycker till. Vad beror det på? Lina Karlsson
För några år sedan tog författarnas Pingvinliv både den svenska och den internationella publiken med storm, och boken blev välförtjänt Augustnominerad. Efter ett par mellanböcker är nu de två tillbaka med en bok som gör pingvinboken äran stridig, denna gång på Östlings eget förlag. Östlings häpnadsväckande fågelfotografier av världsklass ledsagas följsamt av Åkessons kunniga text. Fjädrar, näbbar, vingar, ben och framför allt ögon träder oförtäckt fram och tjusar läsaren. En praktbok med högt mervärde – och hösten 2009 dessutom vinnare av Augustpriset i fackboksklassen.
Världens totala samling av fossil från människans äldsta släktingar är förvånansvärt liten.
Kinesiska forskare har hittat ett nästan komplett fossil av en fyrvingad dinosaurie. Den fågellika Anchiornis huxleyi levde för mellan 151 och 161 miljoner år sedan.
Lucy slog världen med häpnad år 1974. Hennes väl bevarade skelett visar att förmänniskor av arten Australopithecus afarensis gick upprätt redan för 3,2 miljoner år sedan.