molekylärbiologi

Fettvalkar innehåller främst vita fettceller. Råttor och många andra djur har även bruna fettceller som hjälper dem att bränna fett för att hålla värmen. Tidigare har forskare misstänkt att människan i stället har en sorts brunt fett som inte värmer lika bra. Men nu står det klart att vi har två typer – inklusive den som finns hos råttor. – Det kan leda till nya sätt att behandla övervikt, säger Sven Enerbäck, professor i medicinsk genetik vid Sahlgrenska akademin i Göteborg. Djurförsök visar att kyla ökar antalet bruna fettceller i kroppen. Sven Enerbäck och hans medarbetare letar nu efter...
Barn som har astma har också ofta allergier. Det är därför rimligt att anta att allergier triggar astma.
Plastpåsen innehåller något som liknar en pytteliten flaskborste med långt blått skaft. Enligt bruksanvisningen ska man gnugga den mot kindens insida i 15 till 20 sekunder. Det kittlas lite.
En ny teknik att göra om celler kan i framtiden leda till nya sätt att tillverka celler som behövs för att bota sjukdomar.
Genom att analysera dna har amerikanska och brasilianska forskare lyckats ursprungsbestämma hammarhajfenor sålda i Hong Kong.