molekylärbiologi

Möss som saknar det lilla proteinet Nppb i vissa nervceller verkar vara helt immuna mot klåda. Det rapporterar forskare vid den amerikanska läkemedelsmyndigheten NIH i tidskriften Science . Forskarna hoppas att upptäckten ska leda till nya behandlingar mot sjukdomar som psoriasis och eksem. En medicin som slår ut Nppb skulle inte fungera eftersom proteinet även behövs i hjärnan, njurarna och andra organ. Men kanske går det att hitta andra sätt att hejda signaler från nervceller utrustade med det som forskarna kallar klådans startknapp.
Fettvalkar innehåller främst vita fettceller. Råttor och många andra djur har även bruna fettceller som hjälper dem att bränna fett för att hålla värmen. Tidigare har forskare misstänkt att människan i stället har en sorts brunt fett som inte värmer lika bra. Men nu står det klart att vi har två typer – inklusive den som finns hos råttor. – Det kan leda till nya sätt att behandla övervikt, säger Sven Enerbäck, professor i medicinsk genetik vid Sahlgrenska akademin i Göteborg. Djurförsök visar att kyla ökar antalet bruna fettceller i kroppen. Sven Enerbäck och hans medarbetare letar nu efter...
Barn som har astma har också ofta allergier. Det är därför rimligt att anta att allergier triggar astma.
Plastpåsen innehåller något som liknar en pytteliten flaskborste med långt blått skaft. Enligt bruksanvisningen ska man gnugga den mot kindens insida i 15 till 20 sekunder. Det kittlas lite.