nervceller

120 forskare inom Autism genome project har kartlagt generna hos 1 000 personer med autism och jämfört dem med 1 300 utan autism.
Patienter med narkolepsi – som utan kontroll plötsligt kan falla i sömn – saknar de nervceller i hjärnan som producerar ämnet orexin. Det är en så kallad neuropeptid som reglerar sömn och vakenhet.
En ny teknik att göra om celler kan i framtiden leda till nya sätt att tillverka celler som behövs för att bota sjukdomar.
Råkan Pluto sitter på Mathias Osvaths axel och pickar honom tillgivet i örat. Den halvårsgamla hanen är den yngsta av sex råkor som bor på en gård här i Brunnslöv tre mil öster om Lund. De håller till i en jättelik bur – en voljär – i anslutning till ladan. – Råkor hör till de intressantaste djuren när det gäller tankeförmåga, säger Mathias Osvath, kognitionsforskare vid Lunds universitet och föreståndare för universitetets primatforskningsstation vid Furuviks djurpark. Han bor här med sin familj, samt två papegojor, två katter och de sex råkorna. På senare år har forskare runt om i världen...