ögon

Att forntidens egyptier gärna sminkade sig vet vi från skulpturer av till exempel den sköna Nefertiti. Tjocka svarta kajalstreck markerade ögonen hos både kvinnor och män och bars även till vardags.
För några år sedan tog författarnas Pingvinliv både den svenska och den internationella publiken med storm, och boken blev välförtjänt Augustnominerad. Efter ett par mellanböcker är nu de två tillbaka med en bok som gör pingvinboken äran stridig, denna gång på Östlings eget förlag. Östlings häpnadsväckande fågelfotografier av världsklass ledsagas följsamt av Åkessons kunniga text. Fjädrar, näbbar, vingar, ben och framför allt ögon träder oförtäckt fram och tjusar läsaren. En praktbok med högt mervärde – och hösten 2009 dessutom vinnare av Augustpriset i fackboksklassen.
Redan i början av 1980-talet lanserades tanken att flyttfåglarnas inre kompass bygger på kristaller av mineralet magnetit. Sådana kristaller finns inne i den övre näbbhalvan.
– De klarar färgtester precis lika bra som apor med fullt färgseende sedan födseln, säger William Hauswirth, professor i oftalmologi och molekylär genetik vid University of Florida i USA.