ornitologi

Unika bilder, tagna av fåglarna själva, visar att häckande albatrosser söker föda i grupp. För att hitta fisk på öppet hav följer de också efter och jagar runt späckhuggare.
Att flyga med övervikt är särskilt känsligt om man är kolibri. I jakten på lätt bagage visar sig nu kolibrier ha den lättaste arvsmassan av alla fåglar, däggdjur och reptiler som hittills studerats.
Redan i början av 1980-talet lanserades tanken att flyttfåglarnas inre kompass bygger på kristaller av mineralet magnetit. Sådana kristaller finns inne i den övre näbbhalvan.
Råkan Pluto sitter på Mathias Osvaths axel och pickar honom tillgivet i örat. Den halvårsgamla hanen är den yngsta av sex råkor som bor på en gård här i Brunnslöv tre mil öster om Lund. De håller till i en jättelik bur – en voljär – i anslutning till ladan. – Råkor hör till de intressantaste djuren när det gäller tankeförmåga, säger Mathias Osvath, kognitionsforskare vid Lunds universitet och föreståndare för universitetets primatforskningsstation vid Furuviks djurpark. Han bor här med sin familj, samt två papegojor, två katter och de sex råkorna. På senare år har forskare runt om i världen...
De senaste tio åren, sedan Kambodja och Laos blev politiskt mer stabila och öppnades för forskare, har över tusen nya arter av växter och djur upptäckts i Mekongområdet.
Redan år 1982 rapporterades de första fallen av döda fåglar runt Östersjön. Fåglarna får svårt att hålla vingarna längs kroppen. De tappar flygförmågan, går vingligt, slutar äta och dör.