planetforskning

Landaren Curiosity har sedan i våras sniffat på Mars tunna atmosfär utan att hitta några spår av metan. Det var första gången som mätningar genomförts på plats, och frånvaron av metan blev en besvikelse för alla som hoppats att det finns levande varelser på vår röda granne. Metan är nämligen ett tydligt tecken på verksamma livsprocesser – många mikrober tillverkar det vid ämnesomsättningen, liksom kor som årligen släpper ut över 100 kilo metan var till jordens atmosfär. Metangasen frigörs även bland annat vid nedbrytning av organiskt material, och i geologiska processer, som vulkanutbrott...
En ny kartläggning gjord av Stockholm–astronomen Kambiz Fathi visar att spiralgalaxer, som vår egen Vintergata, är den vanligaste galaxtypen sedan tre till fyra miljarder år tillbaka.
Göran Hägg tar sig inte an några små projekt. Tidigare har han skrivit böcker som Världens litteraturhistoria, Svenskhetens historia, 1001 böcker du måste läsa innan du dör.
När astronomerna nu har hittat nästan 500 planeter kring andra solar än vår – kan de då hitta liv därute? Det kanske de kan, om de vet vad de ska leta efter.
En stor mängd partiklar strömmar ständigt ut i rymden från jorden. Flödet är som störst vid nord- och sydpolen. På höjder över 100 kilometer upp och långt ut i rymden är luften elektriskt laddad.
Hittills har alla studier av vår kosmiska omvärld baserats på den kopernikanska principen: att fysikens lagar är konstanta och gäller överallt i universum.