rymdfysik

Mitt första försök att ta norrskensbilder var frustrerande. Jag visste ju att jag behövde lång slutartid - en eller flera sekunder - så jag tänkte att det var bäst att använda stativ.
Jorden omges på hög höjd av elektriskt laddad gas, så kallad plasma, som mest består av elektroner och protoner. Plasmat uppför sig som vätska, fast betydligt mer komplicerat.
Bildmontaget ovan visar utsikten över Titans yta från några kilometers höjd.
Mars bombarderas ständigt av partiklar från solen, den så kallade solvinden. Den river bort den övre delen av atmosfären och medverkar till att planetens yta torkar ut.
En internationell grupp av astronomer har hittat det första pulsarparet någonsin. Med astronomiska mått ligger det inte långt från oss, bara 2 000 ljusår in i Vintergatans djup. En pulsar är ett slags död stjärna som består av tättpackade neutroner. Den kompakta och lilla stjärnkroppen kan rotera mycket snabbt - upp till tusentals varv i sekunden. Samtidigt skickar den ut energirik strålning från sina två magnetiska poler. När pulsarens strålar ligger i riktning mot jorden ser det därför ut som om pulsaren blinkar som en fyr. När pulsarerna upptäcktes år 1967 fanns det ingen klocka på jorden...