svarta hål

Ernie och Bert var först och bar på mest energi. Sedan fastnade ytterligare 26 neutriner i IceCube-detektorn på Antarktis. – Det är första gången någonsin som vi på jorden har sett en ström av neutriner från bortom solsystemet, säger Olga Botner, fysikprofessor vid Uppsala universitet och talesperson för experimentet. Sammanlagt 28 stycken högenergetiska partiklar fångades i isen vid Sydpolen. Det kan te sig futtigt med tanke på att flera miljarder neutriner genomkorsar varje kvadratcentimeter på jorden varje sekund. De allra flesta kommer från solen eller från jordens atmosfär. Mer sällsynta...
En ny kartläggning gjord av Stockholm–astronomen Kambiz Fathi visar att spiralgalaxer, som vår egen Vintergata, är den vanligaste galaxtypen sedan tre till fyra miljarder år tillbaka.
Trots sina framgångar är Albert Einsteins allmänna relativitetsteori inte till fullo bekräftad än. Gravitationsvågor, som enligt teorin bör färdas kors och tvärs genom rymden, har ingen sett till.
Det är först helt nyligen som vi fått chansen att ta reda på vad som händer med materia precis innan den slukas av ett svart hål.
Vad som verkligen intresserar mig är huruvida Gud hade något val vid världens skapande, skrev Albert Einstein. Han drömde om att hitta naturlagar som går att härleda ur enkla principer.