Skelett av kvinna från vikingatiden

Så här kan graven på Birka ha sett ut där den kvinnliga krigaren begravdes.

Bild:
Stolpe, H (1889) Ett och annat på Björkö. Ny Illustrerad Tidning, 25.

Birkakrigare var en kvinna

Ett fynd från Birka som man länge trott vara en framgångsrik manlig krigare visar sig nu vara en kvinna.

2017-09-12

Gravplatsen i vikingasamhället Birka i Mälaren grävdes ut på 1880-talet, och man trodde oreflekterat att den innehöll en manlig krigare, eftersom graven innehåller vapen. Nu har DNA-analys visat att personen var en kvinna.

– Det är en prominent placerad grav på Birka från tidigt 900-tal som ligger nära en samtida garnison och Birkas borg, berättar Torun Zachrisson, docent i arkeologi vid Stockholms universitet, och en av forskarna som analyserat fynden.

– Det finns inga traditionellt kvinnliga föremål i graven, utan det ser ut som en fullt utrustad krigare med svärd, sköld, kniv och pilspetsar, säger Torun Zachrisson. Hon är begravd med två hästar, och hon har till och med en typisk manlig mössa. Det enda som skulle kunna tolkas som lite udda är att de två hästarna är en hingst och ett sto. Det brukar vara hingstar i manliga krigargravar.

Analyser av isotoper visar att hon inte växte upp på Birka.

– Enligt våra än så länge rätt grova skattningar av isotoper så verkar hon ha växt upp söder om Birka, kanske i södra Sverige.

Hon är även begravd med ett brädspel, vilket kunde användas som strategispel.

– Det är ett föremål passar för en person som övat sig att tänka taktiskt i strid, säger Torun Zachrisson.

Hur vanligt var det med kvinnliga vikingar?

– Vi tror att detta varken var unikt eller vanligt, säger Torun Zachrisson. Troligen hade hon en hög social position i kraft av att hon tillhörde en förnäm ätt.

Studien är publicerad i American Journal of Physical Anthropology.