Moralen är en muskel, enligt forskarna.

Bild:
Istockphoto

Därför är du ärligast på morgonen

Etikforskarna Maryam Kouchaki och Isaac H. Smith märkte att de fick olika resultat, beroende på när på dagen deras experiment genomfördes. Därför har de nu undersökt hur vår moraliska kompass skiftar allt eftersom solen har sin gång.

2014-04-24

I en serie på fyra experiment där hälften av deltagarna fick göra moraliska val på morgonen och hälften på eftermiddagen, kunde forskarna se hur andelen som fuskat ökade efter lunch. Bland annat skulle deltagarna ange på vilken sida av en bildskärm det fanns flest prickar, varpå de fick betalt om de angav att de sett flest på höger sida. Det var alltså inte det korrekta svaret som belönades.

Dessutom var skillnaden mellan morgon- och eftermiddagsmoral störst hos dem med högst moralisk medvetenhet, medan övriga var lika skrupelfria under hela dagen.

Forskarna liknar moralen vid en muskel som inte kan användas hur mycket som helst innan den behöver återhämtning.

Studien har publicerats i Psychological Science.