De bästa svampställena finns under haven

Berggrunden under världshaven utgör en tidigare okänd miljö för svampar – den största som existerar på jorden. Det visar svensk forskning.

Jordskorpan under havsbotten är full av svamp. Den stora volymen gör det till världens största svampmarker.
Bild: Anna Neubeck

Det första lagret av berggrund under haven består av basalt. Det är en hård bergart som sträcker sig 500-1000 meter ner. Forskare från Naturhistoriska riksmuseet och Stockholms universitet har studerat borrprover från basaltlagren och upptäckt att de är fulla av fossil efter svamp. Och artrikedomen är stor.

­– Vi har hittat svampar från alla större grupper som lever i jord, även matsvamparna är representerade, säger Magnus Ivarsson vid Naturhistoriska riksmuseet, som är en av forskarna bakom upptäckten.

Svamparna lever i porer och sprickor i basaltlagret. Men fossilen visar att svamparna även kan borra sig igenom berglagren, troligen genom att utsöndra syror som löser upp mineral.

Solljus är inte nödvändigt för svampar och det finns arter som klarar sig utan syre. Men forskarna är inte helt säkra på hur svamparna får näring. Det sker dock en långsam omsättning av havsvatten i den porösa berggrunden. Det medför att näringsämnen från sediment på havsbotten kan föras ner till svamparna.

– De svampar som lever i de övre lagren av berggrunden kan säkert få näring från sedimenten. Men de djupare lagren är antagligen mycket näringsfattiga.

Forskarna har upptäckt att vissa av svamparna verkar leva i symbios med så kallade kemoautotrofa bakterier och arkéer, som kan utvinna energi från bland annat oorganiska järn- eller svavelföreningar. Svamparna använder dessa mikroorganismer som kolkälla. Det är första gången ett sådant samarbete har kunnat visas.

Nästa steg för forskarna blir att försöka få upp levande svampar ur berggrunden. Därför kommer de att delta i en forskningsresa till ön Surtsey som tillhör Island. Denna ö bildades vid ett vulkanutbrott för ungefär 50 år sedan. Det medför att berggrunden under haven har tryckts upp. Forskarna som publicerade sina upptäckter i Fungal ecology, hoppas kunna isolera levande svampar från 200-300 meter djupa borrhål här.