Radioteleskop-paraboler mot en mörk himmel, röd prick illustrerar radioblixten.

Radioteleskopantenner fångar upp radiovågor från rymden.

Bild:
Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF; Hubble Legacy Archive, ESA, NASA

Dvärggalaxen rymmer en blixtrande gåta

Ett samarbete mellan flera teleskop kastar nytt ljus på ett astronomiskt mysterium.

Författare:

Publicerad:

2017-01-05

De gåtfulla korta pulser av radiostrålning som kallas radioblixtar (på engelska fast radio burst) har gäckat astronomer ända sedan den första upptäcktes 2007. Hittills har arton stycken listats. Alla utom en har blinkat förbi på några få tusendels sekunder och varit borta för alltid, utan att ge tillräckliga ledtrådar till varifrån radiostrålningen kom.

En av dem har dock upprepat sig. Den har gett ifrån sig en oregelbunden serie blixtar, utan synbart mönster. Med hjälp av ett samarbete mellan flera radioteleskop kunde astronomerna nu till slut ringa in var på himlen den här radioblixtkällan finns. Ett optiskt teleskop på Hawaii gav sedan den slutliga pusselbiten. I den inringade punkten visar det sig finnas en liten dvärggalax, tre miljoner ljusår från oss.

Fyndet bekräftar vad många astronomer misstänkt, nämligen att radioblixtarna kommer från källor utanför vår vintergata. Att de kan urskiljas på sådant avstånd visar att de är oerhört energirika. Det är fortfarande oklart vad det är för sorts process som ger upphov till de korta starka utbrotten av radiovågor. Kanske är det materia som manglas i stoftmolnen som håller på att slukas av ett svart hål, eller kanske är det en snabbt roterande kompakt neutronstjärna som avger energi, eller något annat. Genom att fortsätta titta noga mot den här dvärggalaxen ska nu astronomerna vaska fram nya ledtrådar.