Teleskop på isen vid Sydpolen

Med amerikanska Bicep2-teleskopet vid Sydpolen gjordes den banbrytande upptäckten av gravitationsvågor från tiden för big bang för nästan 14 miljarder år sedan.

Ekot från big bang bekräftar inflationsteorin

Det amerikanska Bicep2-teleskopet vid Sydpolen lyckades för första gången någonsin fånga rymdens gravitationsvågor.

2014-03-17

Fyndet av gravitationsvågorna är ett av de mest direkta bevis hittills för den drygt 30 år gamla inflationsteorin. Teorin säger att universum bara en triljon triljoner triljontedelar av en sekund efter big bang genomgick en oerhört kraftig expansion. Med de nu uppmätta gravitationsvågorna kan kosmologerna bättre uppskatta tiden för inflationen och därmed energin som drev på den. Upptäckten har redan kallats en av de största inom vetenskapen, förutsatt att den även bekräftas av andra observationer.

– Det är nog klokast att följa den vetenskapliga principen att ett resultat är inget resultat innan det bekräftats av oberoende mätningar (samt, skulle några tycka, av teori!), säger Lars Bergström, professor i teoretisk astrofysik vid Stockholms universitet.