Illusionen uppstår när försöksledaren nuddar en gummiarm (den ljusa i mitten) med ett instrument, som samtidigt sänder en elektrisk impuls till hjärnans känselbark.

Mattias Karlén

Elektrisk illusion ger hjärnan en ny arm

Svenska forskare har för första gången visat att elektrisk ström kan få hjärnan att uppfatta en protes som en kroppsdel.

2016-12-20

Så här fungerar den eldrivna kroppsillusionen: En person med elektroder i hjärnan tittar på en gummiarm framför sig. Någon petar på gummiarmen, och samtidigt går en elektrisk impuls till en del av känselbarken som motsvarar den berörda punkten. Om beröringen och strömmen är synkroniserade uppstår känslan av att gummiarmen tillhör kroppen.

– Det fungerar förvånansvärt bra, säger Arvid Guterstam, hjärnforskare vid Karolinska institutet i Solna.

Tillsammans med kolleger i USA och Sverige har han testat metoden på en 19-årig kvinna och en 33-årig man. Båda hade elektroder i huvudet på grund av att de skulle opereras mot epilepsi. Kirurger hade satt in elektroderna för att kartlägga och bevara viktiga hjärnfunktioner under operationen.

Det nya experimentet är en variant av den så kallade gummiarmsillusionen. Den uppstår genom att försöksledaren berör både en gummiarm och den riktiga armen (som är dold bakom en skärm) med synkroniserade rörelser.

Nu visar det sig alltså att samma effekt kan uppnås helt utan beröring av den riktiga handen. I framtiden skulle denna typ av illusion kunna hjälpa människor att få känslan av att en robotiserad protes tillhör kroppen – även om en ryggmärgsskada kapat känselnerverna till hjärnan.

Studien är publicerad i tidskriften PNAS.