Ljusstark skiva runt en svart rund silhuett.

En konstnärs tolkning av de uppflammande resterna av en söndersliten stjärna kring ett svart hål.

Bild:
ESO, ESA/Hubble, M. Kornmesser

En söndersliten stjärna

Den rekordstarka supernovan kan ha varit en stjärna som förintades av ett svart hål.

Författare:

Publicerad:

2016-12-13

Sommaren 2015 upptäckte astronomer ett enormt ljusutbrott i en avlägsen galax, med hjälp av en automatiserad supernovasökning. Det var den starkaste supernova som någonsin hade upptäckts, dubbelt så ljusstark som det tidigare rekordet.

Eller var det kanske inte en supernova? Med hjälp av bilder och mätningar från Hubbleteleskopet och flera andra instrument har astronomer från bland annat Sverige studerat händelsen närmare. De ser inte riktigt vad de förväntar sig från en supernova. Det påminner mer om det uppflammande ljus som kommer från en stjärna när den slukas av ett svart hål som snurrar snabbt.

En annan underlighet är att utbrottet skedde i närheten av centrum av en typ av galax där inte borde finnas någon stor stjärna som kan explodera och bli en rekordsupernova. Däremot finns där ett mycket stort svart hål, 100 miljoner gånger tyngre än vår sol.

Händelsen är svårtolkad. Men om det stämmer att det handlar om en stjärna i närkontakt med ett svart hål ger det också ett indirekt mått på hur snabbt det svarta hålet roterar. Det är en spännande inblick i egenskaperna hos ett svart hål miljarder ljusår bort, enligt Jesper Sollerman som är en av astronomerna bakom studien.