En skål vinäger och några droppar diskmedel är allt som krävs för att bli av med bananflugorna i köket. Men det knepet hjälper inte de frukt- och bärodlare världen över som också drabbas av de små flugorna.

istock

Flughonor nobbar hannar som tål DDT

Hannar av bananflugor som är resistenta mot DDT är dåliga på att uppvakta honor – det är en av orsakerna till att DDT-resistens inte har spritt sig till alla bananflugor.

Bekämpningsmedlet DDT är effektivt mot bland annat malaria men kan också skada människor och djur. Tidigare användes DDT i stor skala som bekämpningsmedel på åkrarna. Numera används det framförallt mot malariamyggor inomhus.

Både malariamyggor och bananflugor kan utveckla resistens mot DDT. Forskare från England har nu upptäckt att DDT-resistens medför oväntade nackdelar hos hannar av bananflugor.

Det är känt sedan tidigare att resistenta bananflugehannar är mindre är hannar som inte är resistenta mot DDT. De engelska forskarna har nu visat att de resistenta hannarna dessutom är mindre aggressiva än hannar som är mottagliga för DDT. Forskarna lät bananflugehannar slåss om honor och kunde visa att resistenta hannar måste vara avsevärt större än icke resistenta hannar om de ska ha en chans att vinna sina matcher. Forskarna kunde också visa att de resistenta hannarna är riktigt dåliga på att uppvakta honorna. De avbröt ofta uppvaktningen och var inte alls lika engagerade som de icke resistenta hannarna.

DNA-analyser visar att förändringar i en enda gen skapar både DDT-resistensen samt de egenskaper som missgynnar de resistenta hannarna, det vill säga, att de är små, timida och dåliga på att uppvakta honorna.

Forskarnas rön stödjer en vedertagen teori, nämligen att resistens mot bekämpningsmedel är en kostsam egenskap för insekter, som därför lönar sig endast i besprutade miljöer.

Man kan tycka att DDT-resistensen borde ha försvunnit hos bananflugorna – bekämpningsmedlet används ju numera framförallt mot malariamyggor inomhus och inte i bananflugornas naturliga miljöer. Men Nina Wedell – professor i evolutionär biologi vid universitetet i Exeter i England och huvudförfattare till den nya studien, menar att det fortfarande finns mycket DDT i naturen – ämnet har en lång nedbrytningstid.

– Och för att göra det hela ännu intressantare så ger DDT-resistens en förbättrad fortplantningsförmåga hos bananflugehonorna – ingen kostnad där alltså. Den här motsatta effekten på hannar och honor är tillräcklig för att DDT-resistensen ska kunna finnas kvar även i frånvaro av DDT, säger Nina Wedell som tillsammans med sina kollegor har publicerat upptäckterna i Behavior genetics.