Bild av hur rymdsonden Rosetta kan se ut ögonblicket innan den når kometens yta.

Så här skulle det kunna se ut om vi hade kunnat se rymdsonden Rosetta ögonblicket innan den slår ner på kometens yta.

ESA/ATG medialab

Följ med på en kraschlandning i rymden

På fredag kommer rymdsonden Rosettas sista ögonblick att visas på nätet.

2016-09-28

Nu är det dags för rymdsonden Rosettas sista och mest dramatiska uppdrag – att krascha mot kometen 67P/Tjurjumov-Gerasimenkos yta. Det gör den nu på fredag, och forskarna hoppas på att få några riktiga närbilder före kraschlandningen.

Rosetta lämnade jorden på våren 2004 och kom fram till 67P/Tjurjumov-Gerasimenko 2014. Sedan dess har den studerat kometen, bland annat genom att skicka ned landaren Philae. Rymdsondens instrument och kommunikationssystem drivs av solceller, som ger allt mindre kraft nu när kometen rör sig bort från solen. Rosetta har klarat av det som den var planerad för att göra och lever på övertid sedan i december.

På fredag den 30 september kommer Rosettas slutliga kraschlandning att sändas och kommenteras på nätet av den europeiska rymdstyrelsen ESA. Många svenska forskare har varit inblandade i sondens instrument och i att tolka mätningarna, och de planerar att följa sändningen gemensamt.

Eftersom sonden inte är gjord för landning kommer den att brytas sönder när den når ytan. Där får den lägga sig till ro medan kometen fortsätter i sin bana.