Förbryllande fossilt djur hittar hem

Ett av de märkligaste djur som någonsin har vandrat på jorden har till slut fått en plats i livets träd.

Hallucigenia sparsa tillhör evolutionens underligare skapelser
Bild: Elyssa Rider

Ett förhistoriskt kryp med taggar på ryggen som är lika långa som gångbenen och ett huvud som liknar bakdelen – arten Hallucigenia sparsa har en anatomi som länge förbryllat forskarna. Faktum är att vid de första beskrivningarna av arten så avbildades djuret upp och ner, eftersom man trodde att taggarna var gångben. Misstaget korrigerades när fler fossil hittades. Nu verkar det som om forskarna har lyckats reda ut ett annat frågetecken när det gäller släktet Hallucigiena, nämligen dess släktskap med moderna djur.

Ett forskarteam från Cambridge universitet i England, har kunnat visa att H. sparsa hade klor med samma uppbyggnad som klomaskarnas käkar och klor. Klomaskarna (Onychophora) är en grupp ryggradslösa djur som i dag lever i regnskogen men som utvecklades i havet, där även H. sparsa levde för ungefär 500 miljoner år sedan. De nya rönen som publicerades i Nature, visar alltså att Hallucigiena var en av klomaskarnas föregångare. Det medför i sin tur att leddjuren – som insekter och spindeldjur – inte är nära släktingar till klomaskarna utan snarare ”avlägsna kusiner”, menar forskarna.