Bild:
ESO/K. Ohnaka

Första kartan över vindarna på Antares

Astronomer har tagit den noggrannaste titten hittills på hur gasen rör sig på ytan av en annan stjärna än solen.

2017-08-28

Antares är en röd superjättestjärna i skorpionens stjärnbild, som förväntas explodera som en supernova. När vet ingen – vad som egentligen händer i en stjärna innan den exploderar är fortfarande en gåta. Nu har tre astronomer i Chile och Tyskland tagit ett nytt steg mot att förstå den här typen av stjärnor, genom att kartlägga rörelser i Antares atmosfär. Resultatet publicerades i tidskriften Nature.

Astronomerna observerade stjärnan med hjälp av flera instrument vid det europeiska observatoriet i Chile, ESO. De lyckades få bilder där det gick att urskilja grova detaljer på ytan. Genom att titta på stjärnans ljusspektrum på olika delar av ytan gjorde de en karta av hur gasen rör sig längs siktlinjen från jorden, ut från ytan och in mot den. På så vis kunde de se enorma strukturer med vildsint turbulens, där gasen rör sig upp mot 20 kilometer per sekund. Detta ger en helt ny inblick i en jättestjärnas natur, och det finns ännu ingen modell för stjärnatmosfärer som kan förklara de här jättebubblorna.