Biffälskare löper ökad risk att få sjukdomen divertikulit.

Bild:
iStock

Frosseri i kött kopplat till tarmsjukdom

Storkonsumenter av rött kött riskerar att få magproblem till följd av att utbuktningar i tjocktarmen blir inflammerade.

2017-01-10

Illamående, feber och smärta i nedre delen av magen är vanliga symtom på inflammerade tarmfickor, även kallat divertikulit. Det är känt att rökning, stillasittande och övervikt ökar risken, liksom mat med lite fibrer.

Nu har forskare i USA kartlagt köttets betydelse. De frågade över 46 000 män hur mycket de åt av rött kött, fågel och fisk. Efter att ha kontrollerat för de redan kända riskfaktorerna kom de fram till att den femtedel som åt mest rött kött ökade sin risk för divertikulit med nästan 60 procent, jämfört med den femtedel som åt minst rött kött.

Varken fågel eller fisk ökade risken. Forskarna misstänker att rött kött påverkar bakteriefloran på ett sätt som skadar tarmen.

Enbart män ingår i studien, och den ger inga säkra besked om orsakssamband. Trots det skriver forskarna i tidskriften Gut att deras rön ”kan ligga till grund för praktiska kostråd för patienter som riskerar att få divertikulit, en vanlig sjukdom med stor ekonomisk och klinisk betydelse.”