Gener påverkar terapin

Hur vet man vem som faktiskt kommer att bli hjälpt av terapi? Forskare vid Karolinska institutet tror sig nu vara närmare ett svar på den frågan – och konstaterar ett samband mellan autism och sämre resultat av kbt-behandling vid depression.

Det finns ett samband mellan genetisk profil och resultatet av kbt-behandling vid depression. Det visar en ny studie från Karolinska institutet. Tidigare forskning har visat att depression är ärftligt till ungefär 40 procent. Lägg därtill att kbt bara har effekt i ungefär hälften av alla behandlingar. Därför har KI-forskarna studerat hur förändring av depressionssymtom under kbt-behandling hänger samman med genetisk variation.
I studien deltog gjorde 894 patienter diagnostiserade med depression och som fått kbt-behandling på internet. De blev alla DNA-testade och undersöktes bland annat för genetiska riskpoäng för bipolaritet, adhd och autism. Patienterna hade inte autismdiagnos, men ju fler genetiska riskmarkörer för autism, desto sämre svarade de på kbt-behandlingen.
– Det är första gången denna typ av genetiska analyser kunnat kopplas till förändringar i samband med behandling, säger Christian Rück, psykiater och lektor, vars forskargrupp står bakom studien.

Resultaten har publicerats i tidskriften Molecular Psychiatry.