Grodceller blir levande minirobot

Ta celler från en groda. Bygg ihop dem till en liten levande maskin. Resultatet blir en liten robot som kan användas för leverera medicin i kroppen eller rensa blodkärl från plack.

Exempel på en levande maskin byggd av grodceller. Diametern är cirka 0,7 mm.
Bild: Douglas Blackiston, Tufts University.

Forskare vid University of Vermont har utvecklat en ny typ av levande maskin som kan röra sig mot ett utvalt mål och utföra enkla uppgifter. Dessutom kan de självläka om de skadas. Dessa små ”xenobotar”, som forskarna valt att kalla dem, har konstruerats med hjälp av AI i en superdator och sedan byggs ihop av hud- och hjärtceller från en groda.

– De är varken en traditionell robot eller en känd art. Det är ett nytt slags ting: en levande, programmerbar organism, säger Joshua Bongard, en av huvudförfattarna till studien som publicerats i tidskriften PNAS.

För att komma fram till rätt form för en viss uppgift skapade datorn först tusentals förslag på nya livsformer. De olika förslagen testades genom simuleringar, och på så sätt kunde de mest lovande sållas fram och förbättras.

Dessa bygges och testades sedan av biologer vid Tuft University. Som byggstenar använde de stamceller av hud och hjärta från en afrikansk groda vid namn Xenopus laevis. Hudcellerna fungerade som skelett och hjärtcellerna som ”motor”.

Forskarna kunde bland annat få grupper av xenobotar att samarbeta för att samla ihop små föremål. De tillverkade även robotar med hål i mitten som skulle kunna användas för att frakta medicin inne i kroppen.

Enligt forskarna ska den här typen av levande maskiner kunna få många andra framtida användningsområden som att samla in skadliga partiklar i miljön eller simma genom blodkärl och rensa dem från plack.

Här är en kort film om forskningen.