Climeworks

Luften sugs in och koldioxiden separeras med hjälp av porösa filter i anläggningen som använder spillvärme för processen. I bakgrunden syns växthusen som tar emot koldioxiden.

Julia Dunlop

Här pumpas växthusgaserna tillbaka i växthuset

Världens första kommersiella anläggning för att samla in koldioxid från luften och sälja den vidare har öppnat i Schweiz. Kunden för växthusgaserna: ett växthus.

2017-06-01

Strax utanför Zürich i Schweiz finns numera en anläggning som utvinner koldioxid ur luften och pumpar den vidare till ett växthus. Bakom anläggningen står företaget Climeworks som är en avknoppning från universitetet ETH Zürich. Målet är att bidra till att hejda den globala uppvärmningen genom att fånga in koldioxid som redan finns i luften och sälja den vidare. Förutom till växthusodlingar kan den till exempel användas för dryckestillverkning.

Luften sugs genom porösa filter som innehåller kemikalier som binder koldioxiden. När filtren är fulla hettas de upp och koldioxiden kan sugas upp i gasform. Via ett rör pumpas den sedan till ett växthus cirka 400 meter bort. Den extra koldioxiden ska gynna tillväxten av bland annat tomat och gurka.

Totalt kommer 900 ton koldioxid att filtreras ur luften varje år. Anläggningen  har fått stöd av det schweiziska energidepartementet och kommer att drivas under en demonstrationsperiod på tre år.

Att föra bort koldioxid från atmosfären genom så kallade negativa utsläpp är något som många forskare arbetar med som ett sätt att bromsa den globala uppvärmningen.

(Läs mer i F&F nr 5 2016 http://fof.se/tidning/2016/5/artikel/sa-ska-koldioxiden-sugas-tillbaka)

Climeworks är inte ensamt om att utveckla teknik för att fånga koldioxid direkt ur luften. I Kanada utvecklar till exempel företaget Corbon Engineering en delvis annorlunda process.

En utmaning är att få ner priset som är ungefär det dubbla jämfört med marknadspriset på koldioxid. På avlägsna platser eller på öar med långa och dyra transporter kan det löna sig redan i dag att utvinna koldioxid ur luften menar Martin Jendrischik, presstalesman på företaget.

– Vi arbetar samtidigt med nästa generation av vår teknik och räknar med att minska kostnaderna med 50 procent.