De mikroskopiska utväxterna på havsormens fjäll registrerar troligtvis rörelser i vattnet så att jakten på byten underlättas.

Jenna Crowe-Riddell

Havsormar har ett extra sinne

Ormar som är anpassade till ett liv i haven har ett extra sinne som gör att de kan känna av rörelser i vattnet.

2016-06-14

Fjällen som täcker huvudet på ormar har små strukturer som sänder impulser till hjärnan vid direkt beröring. Forskare från Australien har nu kunnat visa att hos ormar som lever i haven, havsormar, så är dessa strukturer större, sticker ut längre från fjällen och täcker en större del av kroppen. Det medför sannolikt att havsormarnas känselsinne är så finkänsligt att det kan registrera tryckvågor i vattnet, som uppstår när organismer rör sig.

Havsormarna härstammar från landlevande arter och uppstod för 10-20 miljoner år sedan. Anpassningen till ett liv i vatten bör ha påverkat både syn, luktsinne och hörsel, men i dagsläget vet forskarna väldigt lite om detta. Den nya studien, som har publicerats i Open biology, ger en fingervisning om hur havsormarna hittar byten och undviker faror.