Kometfösare närmar sig vårt solsystem

En stjärna som är på väg mot oss kan fylla på solsystemet med nya kometer om ett par miljoner år.
Kometer kan bli en vanligare syn på himlen om ett par miljoner år.
Bild: Istockphoto

Många kometer har mycket avlånga banor, som tar dem i en snabb sväng nära solen och sedan långt ut bortom planeterna innan de vänder tillbaka mot solen igen. De kommer troligen från den glesa svärm av isiga små himlakroppar utanför solsystemets ytterkant som kallas Oort-molnet, och har kastats ur kurs in mot solen av någon förbipasserande stjärna.

Två polska astronomer har nu tittat närmare på potentiella kometfösande stjärnor med hjälp av mätningar från det stora Gaia-projektet som kartlägger vår galax. [De har kommit fram till](http://www.aanda.org/articles/aa/full_html/2016/11/aa29835-16/aa29835-16.html) att om 1,3 miljoner år kommer en stjärna som heter Gliese 710 att vara så nära att den lyser starkare på himlen än alla andra stjärnor – till och med ljusare än planeten Jupiter. När den passerar kommer Oort-molnet att störas och ge solsystemet en ny uppsättning kometer.

Det finns gamla hypoteser om att solen skulle kunna ha en dödlig kompanjon, som brukar benämnas Nemesis. Tanken är att en dvärgstjärna med regelbundna mellanrum kommer nära nog för att kasta kometer mot det inre solsystemet som kan slå ner på jorden och orsaka massutdöenden. Den här hypotesen har övergetts eftersom ingen lämplig kandidat har hittats. Däremot kan stjärnor precis som Gliese 710 flyga förbi en gång för att sedan försvinna bort igen. Betryggande nog är det mer än en miljon år kvar. Ingen stjärna har heller kommit så nära solen på tio miljoner år, och efter Gliese 710 ser det ut att dröja minst lika länge till innan någon annan stjärngranne tittar förbi på besök.