Kött befriade våra förfäder

Rått kallskuret getkött och stenbankade rotfrukter ingår i en studie av matvanor som ändrade människans utvecklingshistoria.

Forskarna använde getkött i sitt experiment eftersom det är ungefär lika segt som det kött våra tidiga släktingar hade tillgång till.

Jämfört med sina föregångare hade Homo erectus större hjärna, större kropp och rörde sig över större ytor – egenskaper som kräver mycket energi i form av mat. Samtidigt hade hon mindre tänder, svagare tuggmuskler och nättare matsmältningsorgan. Hur går det ihop?

– Enkla metoder för att bereda maten kan ha haft enorm betydelse, säger Daniel Lieberman, biologiprofessor vid Harvard university i USA.

Fossila fynd tyder på att våra släktingar började äta kött för drygt 2,5 miljoner år sedan. Kokkonsten verkar ha slagit igenom långt senare. Därför är det troligt att våra förfäder använde enkla stenverktyg till att bereda maten, enligt Daniel Lieberman och hans medarbetare.

De lät försökspersoner kalasa på måltider sammansatta av en tredjedel rått getkött och resten sötpotatis, betor och morötter. Tillagningen var ytterst primitiv: rotfrukterna var sönderbankade med en lagom stor sten, och köttet skuret i slamsor på ett sätt som även skulle vara möjligt med en egg av flinta.

Tillskottet av kött och tillagningen minskade både antalet tuggor och muskelarbetet för varje tugga med ungefär en femtedel, enligt en rapport i tidskriften Nature.

Forskarna tror att sådana matvanor ledde till mindre tänder, käkar och tuggmuskulatur, vilket i sin tur kan ha gynnat det talade språket och möjligen även hjärnans utveckling.