Kvinnor gissar mindre än män

Det finns en stor könsskillnad i benägenheten att gissa i frågeformulär med flersvarsalternativ, enligt en ny amerikansk studie.

2014-03-06

I en serie experiment med frågor med flersvarsalternativ visade det sig att de kvinnliga deltagarna var betydligt mindre benägna att gissa när de inte visste. Genom olika varianter av experimentet visade det sig dock att kvinnorna hade lika stora kunskaper som männen.

– När det förekom minuspoäng för felaktiga svar blev de kvinnliga deltagarna i testet signifikant mindre benägna att gissa, berättar Katherine Baldiga Coffman, forskare i experimentell ekonomi vid Ohio state university.

Vad beror detta på?

– Mycket tyder på att kvinnor är mindre riskbenägna än män, och mina forskningsresultat styrker detta. Det finns studier som visar att bestämda kvinnor uppfattas mer negativt än lika bestämda män. Att chansa och svara på något man inte vet kan uppfattas som att vara bestämd, och det kan medföra en negativ stämpel, säger Katherine Baldiga Coffman.

Resultaten är publicerade i Management science.