Meteoritregn över centrala Ryssland

Blixtar och en starkt lysande eldkula på himlen följdes av en explosion och meteoritregn.

Författare:

Publicerad:

2013-02-15

Över 500 skadade har rapporterats efter det största nedslag av meteoriter i mannaminne, som inträffade i västra Sibirien klockan 9.20 på morgonen lokal tid.

Stenarna föll över ett stort område med miljonstaden Tjelabinsk, 100 mil öster om Moskva, i händelsernas centrum.  Stenbitar spred sig ända till gränsen mot Kasachstan. Minst fem andra städer har känt av nedslaget, jorden skakade och i många byggnader gick fönstren sönder.

Förmodligen var det en stor sten som exploderade på 10 000 meters höjd, efter att ha hettats upp under färden genom jordens atmosfär. Kanhända följdes den av flera mindre stenar.

I de drabbade områdena utbröt panik, särskilt efter varningar om att det finns risk för fler nedslag under de kommande dagarna.

I dag passerar en mycket större asteroid jorden. Den kommer att vara som närmast klockan 21.00–22.00. Det är osäkert om händelserna har något samband.

Om det blir molnfritt kan du se asteroiden med ett teleskop eller en större fältkikare. Här får du hjälp att rikta kikaren åt rätt håll.