Somliga har svårt att somna på grund av en förändrad gen i cellernas molekylära klocka.

Bild:
iStock

Mutation förskjuter dygnsrytmen

En mutation i cellernas biologiska klocka gör vissa människor till nattugglor.

Författare:

Publicerad:

2017-04-06

En person med så kallad förskjuten sömnfas brukar ha svårt att somna före klockan två eller tre på natten. I vissa fall beror det på en mutation i cellernas biologiska klocka, enligt forskare i USA och Turkiet. De upptäckte en mutation i genen CRY1 hos en 46-årig amerikansk kvinna, och såg att både manliga och kvinnliga nattugglor från flera generationer inom samma släkt också bar på mutationen.

Genetiska analyser av flera familjer i Turkiet bekräftar resultaten: mutationen fanns hos 38 utpräglade nattugglor, men inte hos någon av deras mera morgonpigga släktingar.

Enligt vissa uppskattningar lider ända upp till var tionde person av förskjuten sömnfas, även känd som Delayed Sleep Phase Disorder (DSPD).

– Ofta är det självförvållat, säger Torbjörn Åkerstedt, psykologiprofessor på Karolinska institutet.

Han berättar att miljön spelar stor roll. Starkt lysande lampor och bildskärmar sent på kvällen, och mörker på morgonen, förskjuter dygnsrytmen.

Samtidigt är det känt att problemen också har en ärftlig komponent. Upp till 0,6 procent av alla människor bär på den nyupptäckta mutationen. Men även en ärftlig förskjutning av dygnsrytmen går att motverka med regelbundna sovtider och rejäla doser av ljus under dagen, enligt en rapport i tidskriften Cell.