Utgrävningar i El Sidron, en grotta i Norra Spanien som innehåller lämningar efter neandertalare, som bodde där för 49 000 år sedan.

Paleoanthropology Group MNCN-CSIC; Photo by Antonio Rosas

Neandertalarnas matvanor avslöjas av dna i tandsten

Neandertalarna hade en varierad kost som var anpassad till de lokala förutsättningarna – och de botade sjukdomar med medicinalväxter. Det visar analyser av deras tandsten.

2017-03-08

Tandsten innehåller dna från mat och mikroorganismer. Dessa dna-rester kan bevaras under mycket lång tid, och genom att analysera tandsten från neandertalare har ett internationellt forskarteam nu fått ny kunskap om våra utdöda släktingars mat- och levnadsvanor.

Forskarnas analyser visar att neandertalare som levde i en grotta i Belgien för 36 000 år sedan jagade stora villebråd – tandstenen innehöll nämligen dna från ullhårig noshörning och mufflonfår. Tandsten från neandertalare som hittades i en grotta i Norra Spaniens skogar indikerar att dessa förfäder i stället livnärde sig på svamp, frön och mossa.

Det är känt sedan tidigare att en individ bland de spanska neandertalarna, en ung man, hade svåra tandbölder. De nya analyserna visar att den unge neandertalaren dessutom hade parasiter i magen – och att han försökte bota sig med medicinalväxter. Det framgår av att tandstenen innehöll dna-rester från popplar, ett växtsläkte som tillverkar det smärtlindrande ämnet salicylsyra. Dessutom upptäckte forskarna dna från mögelsvampar som tillverkar penicillin.

Källa: Nature