Ett fält av stjärnor och röda stråk av vätgas. I mitten ett litet område inramat av tre ljusa ringar som bildar en timglasform.

Mitt i bilden syns resterna av supernovan, inramad av tre gåtfulla ringar av materia.

NASA, ESA, R. Kirshner, P. Challis, ESO/NAOJ/NRAO/A. Angelich, NASA/CXC/SAO.

Ny bild av en berömd supernova

Rymdteleskopet Hubble har avbildat resterna av supernova SN1987A 30 år senare.

2017-02-28

I mitten av bilden syns resterna av en exploderande stjärna i Stora magellanska molnet, en liten granngalax till vår Vintergata. Ingen annan supernova har ägt rum så nära jorden sedan teleskopet uppfanns på 1600-talet. Det uppflammande ljuset nådde jorden i februari 1987, och kunde ses med blotta ögat. Den blev den mest studerade supernovan någonsin. Nära 30-årsdagen av upptäckten tog rymdteleskopet Hubble den här nya bilden, den senaste i en serie som visar hur området kring explosionen påverkas och förändras genom åren.

6 bilder av en ring med en ljus fläck i mitten, alla märkta med årtal 1994-2016.

20000 år innan stjärnan exploderade skickade den ut en ring av material. Efter supernovautbrottet har ringen har gradvis hettats upp av chockvågen.

Nasa, ESA, och R. Kirshner och P. Challis

Platsen för supernovan omges av tre ringar, som astronomer ännu inte riktigt har kunnat förklara. Den inre ringen är ungefär ett ljusår i diameter, och består av material som stjärnan troligen kastade av sig 20 000 år innan den exploderade. Chockvågen från supernovan hettar upp ringen och får den att lysa.

Läs mer om SN1987A i Jesper Sollermans artikel ur F&F 2/2007.