Baksidan av Xenon-detektorn, där signalerna kommer ut.

Bild:
Xenon1T

Ny detektor för mörk materia slår rekord

Sökandet efter universums mörka materia fortsätter, nu med hjälp av ett ton av ädelgasen xenon.

Författare:

Publicerad:

2017-05-31

Universum tycks vara fullt av en okänd substans, som med sin tyngdkraft håller stjärnor och galaxer i sina banor. Den brukar kallas för mörk materia, därför att den varken sänder ut eller absorberar ljus. Om den mörka materian består av partiklar borde de kunna fångas upp i laboratoriet när de strömmar genom jorden.

– Vi har letat efter mörk materia länge, men det är först de senaste två-tre åren som instrumenten egentligen har blivit tillräckligt känsliga, säger professor Jan Conrad.

Jan Conrads forskargrupp på Stockholms universitet bidrar till det rekordstora instrumentet Xenon. Resultaten från den första månaden av mätningar har precis släppts. De publicerade kurvorna skärper gränserna för vilka egenskaper de okända partiklarna kan ha och fortfarande undgå upptäckt. Ännu har Xenon alltså inte påvisat någon mörk materia, men det hade Jan Conrad heller inte väntat sig.

– Det här är en liten förhandstitt, en teaser. Det viktiga är att vi har visat att detektorn funkar.

Xenon är inte bara detektorns namn, utan också materialet som ska avslöja de okända partiklarna. Den aktiva delen där den mörka materian kan avge signaler består av ett ton xenon, en ädelgas som annars används bland annat i blixtlampor. Hittills är detta den största detektorn av sitt slag. Hela apparaten är skyddad från störande signaler under det italienska berget Gran Sasso.

Ju längre tid detektorn får samla in data, desto känsligare blir den för den svaga signal som den mörka materian skulle ge upphov till. Under tiden håller flera andra grupper på att förbättra sina instrument. Jakten på den mörka materian är lite av en tävling, som enligt Jan Conrad är inne i sitt hetaste skede.

– Vi har en uppgradering på gång också. I slutet av 2018 ska vi öka mängden xenon till flera ton.

Om den mörka materian består av den sorts partikel som de flesta experiment söker efter kommer den att upptäckas inom de kommande fem åren, bedömer Jan Conrad. Annars kommer de att börja utforska andra hypoteser.