Forskaren Alessia Ranciaro mäter hudpigmentering hos en kvinna som ingår i studien.

Bild:
Tishkoff lab

Nya rön om hudfärgens gener

Gener som gör huden mörk har följt folkvandringar från Afrika ända till Australien.

Författare:

Publicerad:

2017-10-12

Jämfört med många andra djur är vi människor genetiskt lika varandra. Trots det skiljer sig hudfärgen markant mellan folkgrupper. Det gäller även inom Afrika.

Nu har en internationell forskargrupp mätt hudpigmenteringen och kartlagt arvsmassan hos över 1 500 personer från olika delar av Afrika. De såg att en stor del av skillnaderna i hudfärg hänger samman med sex olika delar av arvsmassan.

– Många av generna inblandande i hudpigmentering i Afrika verkar vara mycket gamla. De fanns redan innan den moderna människan utvecklades, säger Nicholas Crawford, evolutionsbiolog vid University of Pennsylvania i USA.

Flera av genvarianterna som ger människor i Afrika mörk hudfärg förekommer även i södra Asien, Melanesien och Australien, rapporterar Nicholas Crawford och hans medarbetare i tidskriften Science. Tidigare har forskare tänkt sig att människor där har utvecklat mörkt hudpigment som skydd mot solens ultravioletta strålning oberoende av sina afrikanska anfäder. De nya resultaten visar i stället att generna uppstod i Afrika och sedan spred sig österut.