Supernovan sn1006

Av den supernova som under en tid lyste upp himlen både natt och dag år 1006 återstår nu bara ett gasmoln.

Nasa

Nytt ljus över historiens starkaste supernova

Nu kan forskarna förklara de gåtfulla spåren efter den ljusaste supernovan i historisk tid.

2013-01-08

En supernova som exploderade år 1006 var under flera veckor synlig på himlen till och med på dagarna. Från Kina, Japan, Arabvärlden och Europa kom rapporter om ett oväntat fyrverkeri. Men ingen kunde på den tiden finna en förklaring till den plötsligt uppflammade stjärnan.

I dag vet astronomerna att det var en så kallad typ 1a supernova, som inträffar när en liten massiv stjärna – en vit dvärg – exploderar efter att ha slukat massa från sin kompanjonstjärna.

Det märkliga är dock att astronomerna inte har lyckats upptäcka några spår efter den vita dvärgens kompanjonstjärna. Nu visar nya analyser att det sannolikt måste ha funnits två vita dvärgar som gick i bana kring varandra, tills de smälte samman och flög i luften. Än i dag sprids resterna efter de två vita dvärgarna allt längre bort i en ständigt växande rymdbubbla.

Upptäckten pekar på att flera olika förlopp kan leda till ett utbrott av typ 1a supernova.