Forskare har överlistat en av tuberkelbakteriernas strategier för att skydda sig mot antibiotika.

Nytt vapen mot livsfarlig smitta

Allt fler människor blir smittade av antibiotikaresistent tuberkulos. Ett nyupptäckt ämne tar bort resistensen från farliga bakteriestammar.

2017-03-16

Mediciner mot tuberkulos verkar på många olika sätt. Några är beroende av ett enzym hos bakterierna för att fungera. Tyvärr kan bakterierna bli resistenta genom att sluta tillverka enzymet. Nu har forskare hittat ett ämne som via en tidigare okänd mekanism tvingar bakterierna att börja tillverka enzymet på nytt. Följden blir att resistensen försvinner.

Den nya behandlingen botade möss från tuberkulos resistent mot medicinen etionamid, enligt en rapport i tidskriften Science. Etionamid kan ge kraftigt illamående och andra biverkningar, och används därför bara på patienter smittade av stammar som de vanliga medicinerna går bet på.

– För den gruppen är det här hoppfullt, säger Jerker Jonsson, tuberkulos-expert på Folkhälsomyndigheten, som tagit del av resultaten.

I hela världen upptäcktes cirka 580 000 fall av tuberkulos med resistens mot minst en av de mest effektiva medicinerna år 2015, vilket ledde till 250 000 dödsfall.