Nyupptäckta genvarianter kopplas till schizofreni

Flera nya mutationer, som ökar risken för schizofreni, har upptäckts av forskare på Karolinska Institutet.

När forskare analyserade dna från fler än 59 000 personer över hela världen, hittade de totalt 22 genvarianter som är vanligare hos personer med schizofreni. Tretton av dessa har inte kopplats till sjukdomen tidigare. Genvarianterna kan kopplas till olika förändringar i hjärnans biokemi.

– Den här studien ger den hittills tydligaste bilden av genetiska riskvarianter kopplade till schizofreni, säger Anna Kähler vid Karolinska institutet och en av forskarna i studien.

På lång sikt kan resultaten leda till nya typer av läkemedel och individanpassad behandling, baserat på den enskilde patientens gener.

Nu fortsätter forskargruppen att söka efter ytterliga riskgener. Man planerar också studier för att närmare undersöka vilka andra funktioner i nervcellerna som påverkas av riskgenerna.

– Det finns ju en möjlighet att redan befintliga läkemedel kan användas för behandling, när vi nu kan beskriva nya möjliga mekanismer bakom sjukdomen, fortsätter Anna Kähler.

Schizofreni är en kronisk psykotisk sjukdom som kan sägas gå i skov med psykotiska perioder. Man räknar med att cirka 1 procent av befolkningen drabbas. Schizofreni bryter ofta ut i unga år, och den ärftliga komponenten är stor.

Studien är publicerad i Nature Genetics