Annons
Ny broms

Genom att härda bromsskivan (till höger) och en ny materialsammansättning hos bromsbelägget kan partikelutsläppen minskas med upp till 65 procent. 

Bild: 
Peter Ardell

Nyutvecklade bromsar ger färre partiklar

Vid varje inbromsning släpper bromssystemet ifrån sig små partiklar. Forskare vid KTH har utvecklat nya material som minskar utsläppen till mer än hälften.

Författare: 

Publicerad:

2017-09-04

Det är inte bara avgaser, däck och uppriven asfalt som orsakar partiklar från vägtrafik. Även bromsarna bidrar till partikelutsläppen. När bromsbeläggen trycks mot bromsskivan får friktionen bilen att stanna. Men friktionen får också små partiklar att lossna från både skiva och belägg. När det gäller de riktigt små partiklarna med en diameter på tio mikrometer eller mindre står bromsarna för 8 till 27 procent av de totala utsläppen från biltrafiken i Europa.

Att det inte går att ange en exakt siffra beror på att området är dåligt utforskat.

– Det är betydligt enklare att mäta utsläppen som kommer ut ur avgasröret och där har lagstiftningen tvingat ner utsläppen. Motsvarande krav saknas än så länge för bromsar, säger Ulf Olofsson, professor i tribologi på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

Inom EU-projektet Rebrake har han och hans kollegor utvecklat nya metoder för att mäta utsläppen av partiklar från skivbromsar. Tillsammans med forskare vid universitetet i italienska Trento och företaget Brembo, som säljer bromssystem, har KTH-forskarna också utvecklat nya bromsar som kan minska utsläppen av små partiklar med upp till 65 procent.

De nya bromsarna ser ut och fungerar som tidigare, men skivan har härdats och den kemiska sammansättningen av bromsbeläggen har ändrats på ett sätt som gör att de släpper ifrån sig färre små partiklar.

Nästa steg är att utveckla en metod för att samla in bromspartiklar från bilar i trafik. Ett annat mål är att utveckla stöd till bilförare för att minimera utsläppen.

Ulf Olofssons bästa tips är att försöka att bromsa så mjukt som möjligt.

– Vår forskning visar att temperaturen är avgörande. Ju varmare bromsarna blir, desto fler partiklar släpper de ifrån sig. 

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
10 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Lägg till kommentar