KI-forskaren Marie Carlén.

KI-forskaren Marie Carlén har genomfört studien tillsammans med bland andra optogenetikens skapare Karl Deisseroth.

Gustav Mårtensson

Optogenetik vässar uppmärksamheten

Genom att manipulera enskilda hjärnceller med ljus har forskare vid Karolinska institutet kunnat styra uppmärksamhetsnivån hos möss.

2016-01-29

PV-celler, som utsöndrar proteinet parvalbumin, antas spela en viktig roll för kognitionsförmåga. I ett experiment har forskare vid Karolinska institutet använt optogenetik, som gör det möjligt att påverka enskilda neuroner med ljus, för att reglera aktiviteten i PV-cellerna hos möss. Därigenom har de kunnat öka och minska mössens uppmärksamhet. Forskarna lyckades även påverka uppmärksamheten genom att styra gammavågorna i prefrontala kortex, där PV-cellerna ligger.

Marie Carlén, som har genomfört studien tillsammans med bland andra optogenetikens skapare Karl Deisseroth, kallar möjligheten att förbättra kognitionen genom en enskild celltyp ”häpnadsväckande i ljuset av hjärnans komplexitet”. Enligt henne är PV-cellerna högintressanta för läkemedelsindustrin, med tanke på hur vanliga uppmärksamhetsproblem är vid diagnoser som schizofreni, adhd och autism. Resultaten har publicerats i tidskriften Cell.