Seglivade. I den hårda miljön under Vidarsjöns 20 meter tjocka is (t.v.) har forskarna upptäckt levande bakterier (t.h.). (foto: Christian H. Fritsen, Desert Research Institute)

Överraskande liv under Antarktis is

Nytt bakteriefynd vidgar synen på var liv kan existera.

2012-11-28

När en grupp forskare borrade genom det nästan 20 meter tjocka istäcket som täcker Vidasjön i östra Antarktis upptäckte de flera levande bakteriestammar. Bakterierna antas ha överlevt där i nästan 3 000 år, trots att de varit isolerade från externa energikällor i totalt mörker och i extremt kallt vatten; minus 13 grader Celsius. Den ovanligt låga temperaturen beror på att salthalten är sju gånger högre än i vanligt havsvatten. Därför är vattnet flytande i stället för att stelna till is.

Sjön saknar syre, men har höga halter av bland annat kol och väte. Kväveoxidhalten är högre än i något annat känt ekosystem på jorden.

Mikrobfyndet förändrar bilden av var liv kan frodas och de villkor som främmande planeter måste uppfylla för att bli värdar för utomjordiskt liv.