Provet läggs direkt på mobilkamerans fotosensor.

Bild:
Heli Vilmi

Parasitsjukdom kan upptäckas med mobilkamera

Den snabba utvecklingen av mobilkameror, öppnar möjligheter för helt nya användningsområden. Nu kan man använda mobilkameradelar som ett minimikroskop.

2013-12-12

Genom att bygga om en vanlig mobilkamera, har en svensk-finsk forskargrupp nu lyckats tillverka ett mycket billigt och enkelt minimikroskop. Idén kom ursprungligen från NASA, som ville utveckla små mikroskop att använda i rymdforskningen

– Tanken är att göra ett mobilt och billigt mikroskop som är tillgängligt på platser där man inte har vanliga lab-mikroskop. Vår prototyp kostar inte mer än ett fåtal kronor, säger Johan Lundin, forskningschef vid Institutet för molekylär medicin i Finland och gästprofessor på Karolinska Institutet.

I en studie i PLoS Neglected Tropical Diseases har den svensk-finska forskargruppen beskrivit hur man med hjälp av minimikroskopet kan diagnosticera parasitsjukdomen snäckfeber (bilharzia) i urin. Med möjligheten att dela bilden via mobilnätet, kan också själva diagnosen ställas av experter på distans

Ett lab-mikroskop kostar minst 20 000 kronor, vilket är en alltför hög kostnad i många fattiga länder. Tillsammans med Centrum för mikroskopi och nanoteknologi vid Uleåborgs universitet, tillverkar nu forskargruppen nya mikroskop som ska testas i en fältstudie.

Projektets övergripande namn är MoMic – Mobile Microscopy och målet är att göra ett mobilt mikroskop med tillräcklig upplösning för att hitta flera olika parasitsjukdomar, som idag är underdiagnosticerade i världen.

– Till samma pris som till exempel en smartphone kan vi utveckla en något mer avancerad lösning, som då får samma upplösning som ett lab-mikroskop. Med det kan vi till exempel se malariaparasiten som kräver högsta möjliga optiska förstoring, säger Johan Lundin.