Vibrationerna från ratten både känns och hörs genom en protes som skruvats fast i skelettet.

Vibrationerna från ratten både känns och hörs genom protesen som skruvats fast i skelettet.

Bild:
Susanne Lindholm

Protesbärare hör beröring

Personer med en protes som är fastskruvad i benet kan höra vibrationer via protesen och skelettet. Upptäckten kan leda till bättre implantat.

2017-04-06

Tidigare har man trott att vibrationerna från protesen bara lett till en känsla av beröring. Ny forskning från Chalmers visar att även hörseln spelar en viktig roll.

Att ljud kan ledas av skallbenet är känt sedan tidigare. Det nya är att ljudet även kan färdas genom armar och ben.

– Försökspersonerna kunde till och med känna igen låtar som vi spelade från armen via skelettet, säger Max Ortiz Catalan, föreståndare för Chalmers laboratorium för biomekatronik och neurorehabilitering och den som lett studien med deltagare även från Sahlgrenska universitetssjukhuset, Göteborgs universitet och Scuola Superiore i Sant’Anna i Italien.

Forskarna har genomfört olika tester på tolv personer med arm- eller benamputationer. Testerna visade att försökspersonerna både kunde känna och höra mekaniska vibrationer från protesen.

Kombinationen förstärkte förnimmelsen. Det ledde också till snabbare reaktioner, även vid en lätt beröring.

Resultaten, som publicerats i Nature Scientific Reports, ska nu användas för att utveckla bättre proteser som till exempel kan varna med ett ljud om de belastas för hårt.