Forntida skelett av kvinna

För 4 000 år sedan så flyttade kvinnor i Centraleuropa långt från sina hemtrakter för att bilda familj med stationära män.

Stadtarchäologie Augsburg

Rörliga kvinnor för 4 000 år sedan

2017-09-08

Nya mönster av forntida migration blir allt tydligare i forskningen. En ny studie visar att under brytningen mellan stenålder och bronsålder, för omkring 4 000 år sedan, etablerades många familjer i Centraleuropa genom att kvinnan anlände från platser långt därifrån till lokala män. Mönstret är tydligt i 84 fynd av mänskliga kvarlevor från en period av 800 år. Fynden är gjorda i området strax söder om Augsburg i södra Tyskland. Kvinnorna begravdes på samma sätt som männen i de dussintals gravplatser om forskarna undersökt, vilket tyder på att de integrerades i den lokala kulturen.

Forskarna har analyserat kvarlevornas dna och strontiumisotoper, vilket möjliggjort att se om de levt på samma plats som de växt upp. Kvinnorna kom från en stor mängd andra platser, vilket forskarna tolkar som att forntida migration inte bara skedde som folkvandringar av större grupper, utan även som institutionaliserad individuell migration.

Resultaten har publicerats i PNAS.