A. Tre halvvuxna dinosaurier tätt tillsammans i samma fossil.

B. Kroppspositionen hos de två bäst bevarade skeletten (blått respektive grönt) visar att dinosaurier av släktet Oviraptor vilade på samma sätt som bland annat gäss gör, det vill säga, magen i marken, benen under kroppen och huvudet bakåtböjt.

Gregory F. Funston

Så sov dinosaurier -”bildade hög”

Ett fossil som innehåller tre tätt hopkurade dinosaurer indikerar att de sov eller vilade i grupp

2017-08-31

Fossilet hittades i Mongoliet och beräknas vara ungefär 70 miljoner år gammalt. Det tre dinosaurierna tillhör en hittills okänd art av släktet Oviraptor, små fågelliknande dinosaurier med långa halsar och tandlösa näbbar.

En rekonstruktion av den nyfunna arten, baserad på de fossilerade skeletten.

Gregory F. Funston

Dinosaurierna i fossilet hade magen mot marken och halsen krökt bakåt när de dog, en position som nu levande emuer använder ibland när de sover (emuer är stora, icke-flygkunniga fåglar). Dinosaurierna var inte fullvuxna utan snarare ”tonåringar” och vägde ungefär 45 kilo. Forskarna som hittade fossilet tror att trion dog medan de vilade eller sov tätt tillsammans, sannolikt för att hålla uppe kroppsvärmen.

Det nya fyndet ger ytterligare stöd för att vissa arter av dinosaurier var sociala och levde i grupp.

Källa: Nature