En rödaktig stjärna med en mörk fläck (en planet framför stjärnan) sedd över horisonten på en molnig planet.

En möjlig vy från planetsystemet Trappist-1.

ESO/M. Kornmesser/spaceengine.org

Sju jordstora planeter upptäckta vid en dvärgstjärna

Ett mycket speciellt planetsystem i miniatyr har upptäckts på fyrtio ljusårs avstånd, ungefär tio gånger längre bort än solens närmaste grannstjärna.

2017-02-22

Sju planeter som är jämförbara med jorden i storlek kretsar kring stjärnan Trappist-1, en sval röd dvärgstjärna inte särskilt mycket större än planeten Jupiter. Planeterna kretsar mycket nära sin stjärna, närmare än Merkurius bana kring vår sol. Hela planetsystemet är alltså litet jämfört med vårt.

Astronomer världen runt har observerat systemet med ett halvdussin olika teleskop på jorden och i rymden för att kunna mäta planeternas storlekar och omloppsbanor. Tre av dem befinner sig på lagom avstånd för att kunna ha flytande vatten på ytan, men bara om de har en skyddande atmosfär på samma sätt som jorden. Numera har astronomer gjort bekräftade observationer av tusentals planeter utanför solsystemet, exoplaneter som de kallas. Att studera atmosfären på en sådan planet är ett av de nya hägrande målen. Eftersom planeterna i de nya systemet passerar framför sin stjärna – sett från jorden – ger det nyupptäckta systemet en lovande möjlighet att kunna urskilja en atmosfär om det skulle finnas en sådan på någon av dem. Nu riktas fler teleskop mot Trappist-1.