Guppyfiskarnas prålighet har förstärkts genom avel. Svenska forskare har visat att det även går att avla fram guppyer med ovanligt stora hjärnor.

istock

Smarta fiskhonor vill ha snygga hannar

Svensk forskning visar att fiskhonornas val av partner kräver en hel del tankearbete – och att honor med stora hjärnor gör bättre val än honor med små hjärnor.

2017-03-22

Guppy är en populär akvariefisk vars naturliga färgprakt har förstärkts med hjälp av mångårig avel. Forskare vid Stockholms universitet har valt att avla på hjärnstorlek stället för färgprakt – deras akvarier innehåller därför guppyer med ovanligt små respektive ovanligt stora hjärnor. Hjärnstorleken skiljer med drygt 13 procent mellan de två grupperna. Forskarna har nu undersökt hur hjärnstorleken påverkar en viktig ekologisk process, nämligen honornas förmåga att bedöma kvalitén på hannarna vid parningen.

Guppyhonor med små respektive stora hjärnor placerades i akvarier där de kunde se en praktfull och en alldaglig hanne i varsin glasbehållare. Avståndet mellan de två behållarna var så pass stort att honorna endast kunde se en hanne i taget. För att kunna jämföra hannarna måste honorna alltså spana in en hanne och samtidigt hålla den andre hannen i tankarna.

Forskarna tog tid på hur länge honorna uppehöll sig vid respektive hannes behållare. De fann att honorna med stora hjärnor stannade kvar hos de praktfulla hannarna. Men honorna med små hjärnor spenderade lika mycket tid hos både praktfulla och alldagliga hannar.

­– Det verkar alltså som att honor med små hjärnor saknar förmågan att se skillnad på en tjusig och en alldaglig hanne, säger Niclas Kolm som är evolutionsforskare vid Stockholms universitet och ansvarig för studien, som har publicerats i Science.

Niclas Kolm menar att det är svårt att avgöra exakt vilka egenskaper som gått förlorade hos honorna med små hjärnor. Men det är inte färgseendet, för det har forskarna undersökt noga.

– Honorna med små hjärnor bör alltså kunna se hanarnas färger så det verkar som att det är högre upp i den kognitiva kedjan som de skiljer sig från honor med stora hjärnor.

Forskarna har tidigare visat att guppyer med stora hjärnor är bättre på att undkomma rovfiskar än guppyer med små hjärnor Det är alltså troligt att det finns ett samband mellan hjärnstorlek och tankeförmåga och kanske även minne hos guppyerna. Att dessa egenskaper påverkar förmågan att välja rätt partner är en vedertagen teori. Men Niclas Kolm med kollegor är först med att visa detta med ett experiment.