Snabbtest för resistens

Bilden visar bakterier på rad i de tunna kanalerna på mikrochipet.

Bild:
Johan Elf

Snabbtest avslöjar farliga bakterier

Normalt tar det flera dagar att avgöra om en bakterie är resistent mot en viss typ av antibiotika. En ny metod från Uppsala kortar tiden till en halvtimma.

2017-08-10

Det blir vanligare med bakterier som är resistenta mot antibiotika. Ett stort problem är att det saknas snabba och enkla test för att avgöra vilken antibiotika som biter på en viss infektion.

I vissa fall skickas patienten hem med en typ som inte visar sig fungera och får komma tillbaka och prova en annan.

– Det leder både till en onödigt stor utskrivning av antibiotika och ett lidande för patienten som får fel medicin, säger Dan Andersson, professor i medicinsk bakteriologi vid Uppsala universitet.

Tillsammans med professor Johan Elf och doktoranden Özden Baltekin har han utvecklat en helt ny typ av test som kan göras på vårdcentralen och som bara tar upp till en halvtimma.

– På så sätt kan patienten få rätt antibiotika från början, säger Dan Andersson.

Forskarna visar i en artikel i den vetenskapliga tidskriften PNAS att tekniken fungerar för bakterier som orsakar urinvägsinfektion, en vanlig form av infektion som står för 25 procent av antibiotikaanvändningen i Sverige.

Urinprovet pumpas in i ett litet plastchip där bakterierna fångas in i kanaler så smala att bakterierna precis får plats på rad. När kanalerna är fulla utsätts hälften av kanalerna för antibiotika. Sedan jämförs hur bakterierna växer i de olika kanalerna med hjälp av en kamera som tar bilder via ett mikroskop.

Blir bakterierna större är de resistenta och påverkas alltså inte av antibiotikan. Slutar de däremot att växa så biter medicinen.

– Det låter enkelt, men det svåra har varit att utveckla en metod som är tillräckligt känslig för att uppfatta tillväxten, säger Dan Andersson.

Analysen görs av en programvara som beräknar ett genomsnitt av hur mycket bakterierna vuxit. Hela analysen tar mindre än en halvtimma.

– För viss antibiotika kan det gå ännu fortare, ner till ett par minuter, säger Dan Andersson.

Tekniken kan också komma att användas vid till exempel blodförgiftning – sepsis – där snabb behandling med rätt medicin kan vara livsavgörande.

Genom ett nybildat företag ska forskningen bli en produkt för automatiska test vid urinvägsinfektioner. Företaget deltar också i den stora tävling  som sjösatts av den brittiska regeringen med en prissumma på drygt 100 miljoner kronor till den som utvecklar ett test som snabbt visar om någon behöver antibiotika och i så fall vilken sort.

Läs mer om tävlingen i ett tidigare reportage i Forskning & Framsteg.