Solens äldsta tvilling kan lösa litiumgåtan

En stjärna som är förvillande lik vår sol men nästan dubbelt så gammal ger ledtrådar om solens öde.

Bild: Istock

En nästan exakt kopia av vår sol upptäcktes bara 250 ljusår från jorden i stjärnbilden Skorpionen. Stjärnan är som en soltvilling förutom att den är 8,2 miljarder år gammal, jämfört med solens 4,6 miljarder år. Trots att åldern skiljer dem åt, har tvillingarna samma massa, temperatur och kemisk sammansättning. Att hitta sådana stjärnor, både yngre och äldre än solen, är ett sätt för astronomerna att kunna följa vår stjärnas hela livshistoria – från vaggan till graven.

Därför har ett astronomteam vid Europeiska sydobservatoriet i Chile kammat himlen på jakt efter solens dubbelgångare, men hittat överraskande få. De har närmare studerat två av dem, den unga 18 Scorpii, på bara 2,9 miljarder år, och så den nyupptäckta HIP 102152 som är äldst hittills.

Den gamla stjärnan kan till exempel hjälpa till att lösa gåtan om varför solen innehåller så lite av grundämnet litium – bara en procent av vad som funnits i molnet ur vilket solen föddes. HIP 102152 innehåller ännu mindre litium än solen, vilket pekar på att det finns ett samband mellan en stjärnas ålder och dess litiumhalt.

– Nu tror vi att stjärnorna på något sätt förstör sitt litium när de åldras, så att solens ovanligt låga litiumhalt faktiskt är normal för dess ålder, säger Tala Wanda Monroe från Universidade de São Paulo i Brasilien och medlem i astronomgruppen.

Måhända kan astronomerna vänta sig ännu fler överraskningar från studier av HIP 102152. Till skillnad från de flesta andra solliknande stjärnor, men i likhet med solen, saknar den nämligen ämnen som är vanligt förekommande på jorden. Det skulle kunna tolkas till att HIP 102152 omges av steniga planeter som bundit dessa ämnen när de bildades ur samma skiva av gas och stoft som sin moderstjärna.