Sov på din vakt

Elektroderna registrerar sällan användbara data från första natten i ett sömnlabb, om det inte är den dåliga sömnkvaliteten man studerar.
Bild: Michael Cohea / Brown University

Att folk sover sämre första natten i en ny miljö är ett så etablerat fenomen att sömnforskare talar om first night-effect. Därför låter de gärna sina testpersoner bo in sig en natt i sömnlabbet före mätningarna. Men i en studie publicerad i Current biology bestämde sig en grupp forskare i USA i stället för att se vad som egentligen händer under den oroliga sömnen.

Vad de såg var att den vänstra hjärnhalvan var mer aktiv under den första natten på en ny plats. Närmare bestämt var det så kallade default-mode network aktivt, samma funktion i hjärnan som är aktiv när vi till exempel dagdrömmer. Forskarna såg även att aktiviteten i vänster hjärnhalva ökade mer än i höger, när de försökte störa sömnen med hjälp av ljud i det öra som är kopplat till respektive hjärnhalva.

Resultaten stödjer hypotesen att första natt-effekten evolutionärt sett är en överlevnadsmekanism i okända och därmed hotfulla miljöer.